تنظیمات اساسی دوربین | سه تنظیم اصلی که باید با آن‌ها آشنا باشید

تنظیمات اساسی دوربین | سه تنظیم اصلی که باید با آن‌ها آشنا باشید

تنظیمات اساسی دوربین؛ تنظیماتی برای بهبود کیفیت عکاسی

دوبین‌های عکاسی امروزی، چه حرفه‌ای و چه مبتدی دارای تنظیماتی هستند. سه تنظیم اساسی در این دوربین‌ها وجود دارند که می‌توانند کیفیت عکاسی را افزایش یا کاهش دهند. در نتیجه، باید متناسب با شرایط، این سه مورد را تنظیم کنید. دیافراگم، سرعت شاتر و ISO از جمله این موارد هستند. در این مطلب از مجموعه فلاشیران، به بررسی روش کار با این تنظیمات اساسی انواع دوربین عکاسی می‌پردازیم.

بررسی سه نوع از تنظیمات اساسی دوربین

تنظیماتی که در حال حاضر در دوربین‌های امروزی وجود دارند، به صورت خودکار و توسط هوش مصنوعی انجام و تنظیم می‌شوند. در واقع، عکاسی در هر شرایطی، به تنظیمات خاص خود نیاز دارد که در بسیاری از مواقع، شما متوجه انجام آن‌ها نمی‌شوید. اما اگر یک عکاس حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای هستید، ممکن است بخواهید به صورت دستی این تنظیمات را انجام دهید تا بتوانید عکس‌هایی متناسب با نیاز و سلیقه خود را ثبت کنید.

بررسی سه نوع از تنظیمات اساسی دوربین

سه نوع از تنظیمات اساسی دوربین وجود دارند که تاثیر مستقیم در کیفیت عکاسی شما می‌گذارند:

  • دیافراگم
  • سرعت شاتر
  • ISO

سرعت شاتر چیست و چه تاثیری در عکاسی دارد؟

شاتر را می‌توان پرده‌ای معرفی کرد که جلوی سنسور قرار دارد و تا زمانی که کلید آن را فشار نداده‌اید، بسته می‌ماند تا نور وارد دوربین نشود. به محض اینکه کلید شاتر را فشار می‌دهید، شاتر باز می‌شود و سنسور را در معرض کامل نور قرار می‌دهد. زمانی که میزان نور به شدت کافی رسید، شاتر بسته می‌شود و نور به سنسور نخواهد رسید.  سرعت شاتر مربوط به شاتر دوربین می‌شود و تعیین می‌کند که این پرده تا چه مدت زمانی باز بماند. به زبان ساده‌تر، سرعت شاتر به مدت زمانی گفته می‌شود که دوربین شما در حال عکس‌برداری است.

احتمالا تا به حال این موضوع برای شما رخ داده است که در زمان عکس گرفتن از جسمی متحرک، آن جسم تار می‌افتد. این به دلیل بیش از حد قرار گرفتن سنسور در معرض نور است. به همین خاطر، اگر می‌خواهید از اجسام در حال حرکت عکاسی کنید، باید سرعت شاتر را روی حالت‌های پایین تنظیم کرده باشید. لازم به ذکر است که از سرعت شاتر پایین برای عکاسی از کهکشان راه شیری و اجسام مختلف در محیط‌های تاریک هم استفاده می‌شود.

سرعت شاتر چیست و چه تاثیری در عکاسی دارد؟

اگر می‌خواهید با سرعت شاتر پایین عکس‌هایی را ثبت کنید، باید حتما سه پایه در اختیار داشته باشید. این باعث می‌شود که در زمان عکاسی، دوربین شما به هیچ عنوان لرزش نداشته باشد. شما می‌توانید این پایه‌ها را از فلاشیران تهیه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که در زمان عکاسی سرعت شاتر شما چقدر است، می‌توانید سرعت آن را در گوشه صفحه‌نمایش مشاهده کنید. البته هر دوربین تنظیمات شاتر خاص خود را دارد و ممکن است تنظیمات آن در صفحه عکس‌برداری نمایش داده نشود. در صورت نیاز، می‌توانید به دفترچه راهنمای دوربین عکاسی خود مراجعه کنید.

هر چیزی که باید درباره دیافراگم و روش تنظیم آن بدانید

یکی از انواع تنظیمات اساس دوربین، دیافراگم آن می‌باشد. دیافراگم تنظیماتی است که تعیین می‌کند کدام تیغه‌های داخل دوربین باز و بسته بمانند. برای درک این سیستم، مردمک چشم انسان زمانی که نور زیادی را احساس کند، بسته می‌شود. زمانی هم که نور محیط کم باشد، مردمک بزرگ‌تر می‌شود. دیافراگم هم نسخه مکانیکی مردمک است که دقیقا همین وظیفه را بر عهده دارد. به این شکل که وقتی دیافراگم یا همان دهانه لنز باز باشد، نور زیادی وارد لنز می‌شود. در عین حال، اگر تیغه‌ها بسته باشند، نور کمتری وارد لنز دوربین خواهد شد. به همین خاطر است که در طول روز، دیافراگم تقریبا بسته و در شب تقریبا به صورت کامل باز است.

نکته‌ای که درباره دیافراگم وجود دارد این است که مقدار باز یا بسته‌بودن آن را می‌توان از طریق اعدادی مشخص کرد. اما در این میان، باید بدانید که هر عدد به چه معناست که این تا حدودی کار سختی می‌باشد. برای درک آسان‌تر، هرچقدر که عدد دیافراگم کوچک‌تر باشد، دریچه دیافراگم هم بسته‌تر خواهد بود. در مقابل، بیشتر بودن عدد به معنای بازتر بودن این دریچه است.

هر چیزی که باید درباره دیافراگم و روش تنظیم آن بدانید

دیافراگم می‌تواند به کنترل دقیق نوردهی کمک زیادی بکند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که در حین عکاسی شدت نور خیلی باشد، می‌توانید با بستن این دریچه، شدت نور را کاهش دهید. در عین حال، در محیط‌های بسیار تاریک هم می‌توانید شدت نور را تا حد زیادی افزایش دهید. البته دیافراگم باید در کنار ایزو تنظیم شود تا بازدهی مناسبی داشته باشد.

تنظیمات ISO چه نوع تنظیماتی هستند؟

ایزو یا ISO، تنظیمی از دوربین است که مقدار حساسیت لنز را به نور تعیین می‌کند. هرچقدر که مقدار آن بیشتر باشد، حساسیت لنز هم به نور بیشتر خواهد بود. در مقابل، هرچقدر که ایزو کمتر باشد، حساسیت هم کمتر خواهد شد.

با ذکر یک مثال می‌توان بهتر عملکرد ISO را بررسی کرد. زمانی که وارد یک اتاق تاریک می‌شوید. در ابتدا هیچ چیزی را در داخل اتاق مشاهده نمی‌کنید. اما بعد از چند ثانیه، اجسام داخل اتاق برای شما نمایان می‌شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که شبکیه چشم شروع به بزرگ شدن می‌کند. این باعث می‌شود که نور بیشتر وارد چشم شما بشود و بتوانید اجسام داخل اتاق را مشاهده کنید. همین عملکرد به صورت مکانیکی، عملکرد ISO خواهد بود.

تنظیمات ISO چه نوع تنظیماتی هستند؟

نکته مهمی که درباره یکی از تنظیمات اساسی دوربین یعنی ISO وجود دارد این است که حتما باید در تنظیم کردن آن، حد را رعایت کنید. زمانی که ایزو بیشتر شود، نویز داخل تصویر هم به مراتب بیشتر و عکس به صورت دانه‌دانه می‌شود. اما اگر شدت ایزو کمتر شود، این دانه‌دانه‌ها به مراتب محو خواهند شد. به طور کلی، توصیه می‌کنیم تنظیمات ایزو (ISO) را روی 100 قرار دهید. البته برخی دوربین‌ها تنظیمات 50 هم دارند.

سوالات متداول

آیا تنظیم دیافراگم به تنهایی باعث افزایش نور و کیفیت عکاسی می‌شود؟

خیر. برای اینکه بتوانید با تغییر دادن دیافراگم، عکاسی مناسب داشته باشید، لازم است در کنار آن، در تنظیمات ISO هم تغییراتی ایجاد کنید.

تنظیمات مناسب ISO چیست؟

در حالت کلی، بهتر است که تنظیمات ISO دوربین شما روی 100 باشد. با این حال، می‌توانید در برخی مواقع این تنظیمات را کمی دستکاری کنید.

برای عکاسی Long Exposure کدام تنظیم مناسب است؟

برای عکاسی Long Exposure لازم است که تنظیمات ISO را متناسب با شرایط در پایین‌ترین حالت قرار دهید، سرعت شاتر را افزایش داده و روی 32/1 یا 16/1 قرار دهید و دیافراگم هم متناسب با شرایط عکاسی کمی باز یا بسته شود.

با بسته شدن کامل دیافراگم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

هرچقدر که دیافراگم بسته‌تر شود، شدت نور هم کمتر می‌شود. در نتیجه، بسته شدن کامل این دریچه منجر به تاریکی لنز و عکس می‌شود.

آیا همیشه باید تنظیمات اساسی دوربین را تغییر داد؟

خیر. دوربین به صورت اتوماتیک تمام این تنظیمات را انجام می‌دهد و تنها در مواقع نیاز به عکاسی حرفه‌ای، می‌توانید این تنظیمات را تغییر دهید.

تنظیمات اساسی دوربین؛ رمز موفقیت عکاسان حرفه‌ای

تنظیمات اساسی که برای دوربین وجود دارند، می‌توانند تاثیر به سزایی روی کیفیت عکاسی داشته باشند. از جمله انواع تنظیمات اساسی دوربین می‌توان به ISO، سرعت شاتر و دیافراگم اشاره کرد. اگر به دنبال دوربینی با امکان ایجاد تغییرات حداکثری این تنظیمات هستید، می‌توانید وارد بخش محصولات فروشگاه فلاشیران شوید. مجموعه ما انواع دوربین‌های اصلی و باکیفیت را با بهترین قیمت و با تضمین اصالت ارائه می‌دهد. برای خرید تنها کافی است محصولات دلخواه را به سبد خرید اضافه کرده و مراحل ثبت سفارش را طی کنید.

ارسال دیدگاه