تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال

تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال | یک‌بار برای همیشه با ویژگی‌ها این دو لنز آشنا شوید

لرزشگیر اپتیکال یا دیجیتال؛ کدام‌یک بهتر است

یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های امروزی، داشتن لرزشگیر چه به‌صورت اپتیکال (OIS) و چه به‌صورت دیجیتال (EIS) است. قدرت لرزش‌گیرهای لنز نه‌تنها در گرفتن عکس‌های بهتر بلکه در ضبط‌کردن ویدیوها با کمترین لرزش نیز خودنمایی می‌کند. حتما شما هم در کاتالوگ بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیده‌اید که در قسمت ویژگی‌های دوربین از کلمه OIS یا EIS استفاده شده است. اگر تاکنون با تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال آشنا نشده‌اید، به بهترین صفحه در وب آمده‌اید. در این پست از فلاشیران قصد داریم به ویژگی‌های این دو لرزشگیر اشاره کنیم.

لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال

با مشخصات سخت‌افزاری یکسان در میان گوشی‌های میان‌رده‌ای، شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به دنبال نرم‌افزارها و دوربین‌هایی هستند تا بتوانند محصولات را از رقبا متمایز کنند. به‌جای نگاه‌کردن به تعداد دوربین‌ها و مگاپیکسل‌های این گوشی‌ها، جزئیات مهمی مانند نوع تثبیت‌کننده دوربین اصلی را بررسی کنید. اصطلاحاتی مانند OIS، EIS، تثبیت‌کننده تغییر حسگر و دوربین گیمبل‌دار ممکن است روی کاغذ شبیه به هم به نظر برسند، اما از نظر قیمت، عملکرد و تأثیر کلی بر عکاسی با گوشی‌های هوشمند متفاوت هستند.

چه OIS (لرزشگیر اپتیکال)، چه EIS (لرزشگیر دیجیتال) یا هر سیستم دیگری که در گوشی استفاده شود، وظیفه اصلی آنها حذف لرزش از فیلم و عکس. بدون تثبیت‌کننده، تصاویر ممکن است تار دیده شوند (مخصوصاً در نور کم)، و ویدیوها کیفیت جالبی نخواهند داشت (مخصوصا اگر در حال پیاده‌روی باشید).

تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال

لرزشگیر اپتیکال یک راه‌حل سخت‌افزاری است، در حالی که لرزشگیر دیجیتال برای حذف لرزش به نرم‌افزار و قدرت CPU متکی است. دوربین‌های دارای OIS به ژیروسکوپ و موتورهای کوچک در لنز گوشی برای حرکت‌دادن سنسور دوربین متکی است. لنز دوربین اصلی به‌گونه‌ای قرار می‌گیرد که در امتداد یک محور حرکت کند. این لرزشگیر می‌تواند در یکی از دو محور چپ و راست یا بالا و پایین حرکت کند. در دوربین‌های سطح بالاتر، از لرزش‌گیرهای اپتیکال چهار محوره برای حرکت‌دادن لنز دوربین در هر چهار جهت استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، OIS یک راه‌حل سخت‌افزاری برای تثبیت تصاویر یا فیلم‌ها است. اما در ویدیوهای گوشی‌های دارای لرزشگیر EIS، جلوه ژله‌ای یا تثبیت‌کننده غیر‌طبیعی قابل‌مشاهده است. این موضوع در مورد دوربین‌های مجهز به OIS صدق نمی‌کند.

تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال

لرزشگیر دیجیتال فاقد هرگونه سخت‌افزاری است و سعی می‌کند با استفاده از ترفندهای نرم‌افزاری همان کار لرزشگیر اپتیکال را انجام دهد. این فرایند از شتاب‌سنج تلفن شما برای تشخیص حرکات دست و ترازکردن هر فریم با هم استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که لنز یا سنسور دوربین مجهز به لرزشگیر دیجیتال حرکت نمی‌کند، گرفتن عکس یا فیلم زمان کمتری می‌گیرد.

EIS تصویر را گرفته و سپس بزرگ‌نمایی می‌کند تا نرم‌افزار تصویر را اسکن کند و به دنبال برطرف‌کردن تاری یا همان Blur باشد. اگر لرزش دوربین را تشخیص داده شود، EIS تصویر را در جهت مخالف حرکت می‌دهد تا فریم‌های تار را به حداقل برساند. ازآنجایی‌که EIS شامل تغییر موقعیت، زوم یا برش فریم‌ها است، نتایج کیفیت پایین‌تری خواهند داشت. این سیستم به نرم‌افزار متکی است و می‌تواند با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در آینده بهبود یابد.

تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال در یک نگاه

  • گوشی‌های دارای لرزشگیر دیجیتال سبک‌تر از گوشی‌های دارای OIS هستند
  • لرزش‌گیرهای دیجیتال هر کمپانی با یکدیگر متفاوت است و بهترین نوع آن بر پایه هوش مصنوعی هست
  • به دلیل کاربرد سخت‌افزار اضافه در گوشی‌های دارای لرزشگیر اپتیکال، قیمت آنها نیز نسبتا بیشتر از گوشی‌های دارای EIS است
  • لرزشگیر هیبریدی (HIS) نوع جدیدتری از لرزشگیر لنز دوربین است که از ترکیب ویژگی‌های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال به وجود آمده است
  • لنزهای دارای OIS می‌توانند 1000 لرزش را تنها در یک ثانیه خنثی کنند
  • لنزهای دارای EIS به دلیل بزرگ کردن فریم‌ها در کیفیت نهایی عکس و فیلم تاثیر منفی می‌گذارند

تفاوت های لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال در یک نگاه

فروشگاه فلاشیران؛ با بیش از سه دهه تجربه در خدمت شما

فلاشیران با داشتن دو فروشگاه در تهران و اصفهان و همچنین سابقه بیش از سی‌سال، اکنون آماده ارائه خدمات و محصولات خود در وب‌سایت خود است. با ما بهترین تجهیزات، لوازم جانبی و دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری را می‌توانید با چند کلیک و پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

ارسال دیدگاه