هوش مصنوعی در عکاسی | عکاسی در آینده به چه سمتی می‌رود

هوش مصنوعی در عکاسی

آیا دوربین هوش مصنوعی بهتر از حالت عادی است؟

هوش مصنوعی در هنر عکاسی نیز نفوذ کرده است. دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی پیچیده‌تر از دوربین‌های عادی هستند؛ چون معمولا لنزهای بهتری دارند و می‌توانند تصاویر با کیفیت‌تری تولید کنند. دوربین‌های هوش مصنوعی نسبت به دوربین‌های ساده امکانات پردازش تصویر پیشرفته‌تری دارند و از قابلیت‌های آن‌ها می‌توان به توانایی عکاسی با فرمت RAW یا کنترل نوردهی و تعادل رنگ سفید اشاره کرد. این به این معنی است که آن‌ها می‌توانند به طور خودکار کیفیت تصاویر و فیلم‌ها را بهبود ببخشند.

دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی همچنین می‌توانند به اینترنت متصل شوند و از راه دور فیلم و عکس بگیرند، در حالی که دوربین‌های ساده چنین قابلیتی ندارند. بدین‌ترتیب تا زمانی که به اینترنت متصل باشید، می‌توانید فیلم دوربین مجهز به هوش مصنوعی خود را در هر کجای دنیا مشاهده کنید. در این مطلب قصد داریم به هوش مصنوعی در عکاسی و آینده آن بپردازیم.

آیا ربات‌ها جایگزین عکاسان می‌شوند؟

این امکان وجود دارد که ربات‌ها در نهایت بتوانند جایگزین عکاسان برای برخی کارها شوند، اما بعید است که به طور کامل جایگزین عکاسان بشوند. در واقع هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند با چشم خلاق عکاس انسانی برابری کند. مطمئنا ربات‌ها می‌تواند ویرایش‌های اساسی و برش را انجام دهند، اما مثل انسان حس زیبایی‌شناختی ندارند و نمی‌توانند یک عکس زیبا خلق کنند.

آیا ربات‌ها جایگزین عکاسان می‌شوند؟

علاوه بر این، با اینکه هوش مصنوعی می‌تواند برخی از جنبه‌های فنی عکاسی از جمله نوردهی و تعادل رنگ سفید را مدیریت کند، اما هنوز هم جنبه‌های زیادی از عکاسی وجود دارد که به ذوق هنری انسان نیاز دارند. به عنوان مثال، عکاسی از عروسی نه تنها به مهارت فنی نیاز دارد، بلکه به توانایی تعامل با مردم و مدیریت یک محیط آشفته نیز وابسته است. فراموش نکنیم که پس‌پردازش عکس نیز هنوز یک کار دستی است؛ کاری که هوش مصنوعی (حداقل هنوز) به سادگی نمی‌تواند انجام دهد.

آیا طراحی گرافیک بر هوش مصنوعی تسلط خواهد یافت؟

امروزه بیشتر مشاغل طراحی با هوش خلاق و اجتماعی تعریف می‌شوند. این مهارت‌ها مستلزم حل خلاقانه مساله، مذاکره و متقاعدسازی هستند. اولین تاثیر هوش مصنوعی این خواهد بود که افراد غیرطراح هرچه بیشتر، خلاقیت و مهارت‌های هوش اجتماعی‌شان را توسعه دهند. طراحان برای حفظ مزیت رقابتی خود به دانش و تخصص بیشتری نیاز دارند که شاید منجر به تخصص‌های نوین شود.

هوش مصنوعی ممکن است روزی بتواند برخی از وظایف طراحی گرافیک را به عهده بگیرد، اما نمی‌تواند به طور کامل جایگزین یک طراح انسانی شود. در واقع هوش مصنوعی جایگزینی برای خلاقیت انسان نیست، اما می‌توان از آن برای کارهایی که تکراری و وقت‌گیر هستند، استفاده کرد؛ اگرچه می‌توان از هوش مصنوعی برای تولید ایده‌ها و مفاهیم نیز بهره برد.

آیا می‌توان عکاسی را خودکار کرد؟

ایده اتوماسیون در عکاسی فراتر از تجهیزات و خود عکسبرداری است و به مفهوم یکپارچگی دقیق بین سخت‌افزار و نرم‌افزار در تمام مراحل تولید محتوا از تصویر گرفته‌شده تا انتشار در فروشگاه الکترونیکی اشاره دارد. هسته اصلی خودکارسازی عکاسی معمولا یک کابین استودیو عکاسی مجهز به نورپردازی و یک یا چند دوربین دیجیتال است. تجهیزات این کار از جمله دوربین، از طریق یک مجموعه نرم‌افزار اختصاصی قابل کنترل هستند. این نوآوری، کنترل نور، تنظیم دوربین، موقعیت‌یابی و گزینه‌های پس از تولید را ادغام می‌کند.

آیا می‌توان عکاسی را خودکار کرد؟

در حال حاضر از تکنیک عکاسی خودکار برای عکسبرداری از محصولات استفاده می‌شود. فرآیند به این صورت است که نرم‌افزار به طور خودکار دوربین، صفحه گردان که محصول روی آن قرار دارد و همینطور نور را کنترل می‌کند. این نرم‌افزار تعدادی تصویر از پیش تعریف‌شده می‌گیرد و بلافاصله پس‌زمینه را از تصاویر حذف می‌کند. ابزارهای اساسی مانند کنتراست، وضوح، تصحیح رنگ و غیره پس از تولید استفاده می‌شوند.

تصاویر به‌دست‌آمده مستقیما در یک فروشگاه الکترونیکی منتشر می‌شوند یا به صورت محلی ذخیره می‌شوند. مقیاس‌بندی تصویر، برش، تراز و نام‌گذاری به صورت خودکار انجام می‌شود. نرم‌افزار می‌تواند از یک شی، چندین تصویر برای استفاده‌های مختلف تولید کند؛ به عنوان مثال برای وب، چاپ یا بازاریابی.

آیا هوش مصنوعی در عکاسی استفاده می‌شود؟

هرچند هنوز برنامه‌ای مجهز به فرمول لازم برای کادربندی و ترکیب‌بندی عالی وجود ندارد، اما هوش مصنوعی بسیاری از فرآیندهایی که برای ما دشوار است را امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین، به طور خلاصه، هوش مصنوعی کارایی ما را در عکاسی بهبود می‌بخشد. در ساده‌ترین شکل، هوش مصنوعی در عکاسی همان رایانه موجود در دوربین است که سوژه‌ها را شناسایی می‌کند. این شناسایی منجر به انجام تنظیمات خودکار تصویر توسط برنامه می‌شود. همچنین می‌توان گفت رایج‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی، فوکوس خودکار است.

از سوی دیگر، شرکت‌هایی همچون اپل برای باز کردن قفل دستگاه‌های خود از نرم‌افزار تشخیص چهره استفاده می‌کند. این نرم‌افزار ویژگی‌های صورت شما را اصطلاحا «یاد می‌گیرد» و آنها را به خاطر می‌سپارد. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های عکاسی فناوری تشخیص چهره را در دوربین‌های خود قرار داده‌اند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی این است که می‌تواند بسیاری از کارهایی که عکاسان معمولا باید به صورت دستی انجام دهند را خودکار کند. به عنوان مثال، ویرایش تصویر به‌طور معمول می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد، اما با هوش مصنوعی می‌توان آن را به سرعت و به راحتی انجام داد.

تشخیص چهره در دوربین های عکاسی

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین عکاسان شود؟

درست است که هوش مصنوعی یک فناوری همه‌کاره به نظر می‌رسد، اما هرگز نمی‌تواند از نظر فیزیکی جایگزین عکاسان شود. مطمئنا برای برخی از مصارف تجاری و تا زمانی که عکس‌های گرفته‌شده با معیارهای زیبایی‌شناسی خاصی مطابقت داشته باشند، مشتریان اهمیتی نمی‌دهند که این هنر چگونه خلق شده است. اما برای اهداف دیگر مانند چاپ عکس‌های هنری زیبا، برای افراد مهم است که شخص عکاس چیزی را ببیند و تصویری خلاقانه از آن ثبت کند. این یک حس عمیق انسانی است.

با اینکه شاید برخی بگویند که با فتوشاپ هم می‌توان چنین کارهایی انجام داد، اما برای عکسبرداری، لازم است که فرد عکاس یک سوژه واقعی را ببیند و از آن عکس بگیرد. عکاسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و حس زنده بدون را به مخاطب القا می‌کند. اما به‌نوعی می‌توان گفت هوش مصنوعی چندان واقعی نیست زیرا جنبه انسانی از آن حذف شده است. هنر فقط حس زیبایی‌شناسی نیست؛ خود هنر عکاسی هم به اندازه سوژه عکس مهم است. درست است که هوش مصنوعی می‌تواند چیزهای زیادی را تقلید و خلق کند، اما هرگز نمی‌تواند جای هنر اصیل عکاسی را بگیرد.

آینده عکاسی با هوش مصنوعی چیست؟

صنعت عکاسی در آستانه یک انقلاب است و هوش مصنوعی نقش مهمی در تغییر نحوه کار عکاسان ایفا می‌کند. در زمینه ویرایش عکس، هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی دارد. ویرایشگرهای عکس می‌توانند از این ابزارها برای بهبود عکس‌های عروسی، جلد مجلات، عکس‌های پرتره، تصاویر طبیعت، کارهای انتزاعی و عکاسی از رویدادها استفاده کنند.

در آینده و با توجه به نیازهای عکاسی، این مساله منجر به توسعه نرم‌افزارهای تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد. باید گفت ابزارهای ویرایش عکس مبتنی بر هوش مصنوعی در تصحیح اشتباهات و حذف عناصر ناخواسته بهتر از انسان عمل می‌کنند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند سایه‌های ناخواسته را از یک تصویر حذف کند.

هوش مصنوعی در گوشی های اپل

وقتی به آینده عکاسی فکر می‌کنیم، تصور دنیایی پر از عکس‌های واقعی که با هوش مصنوعی گرفته شده‌اند، کار سختی است. در واقع، بسیاری از عکاسان در حال حاضر از هوش مصنوعی در کنار کار خود صرفا به‌عنوان یک دستیار استفاده می‌کنند و آن را بخش مهمی از ابزارهای عکاسی در آینده می‌دانند.

در بیشتر موارد، هوش مصنوعی برای آسان‌تر، کارآمدتر و لذت‌تر کردن عکاسی استفاده می‌شود. درست مانند فتوشاپ و دوربین‌های دیجیتالی که در دهه‌های گذشته وارد زندگی عکاسان شده‌اند و نحوه ویرایش عکس‌ها را متحول کرده‌اند، به‌همین ترتیب، فناوری پردازش تصویر هوش مصنوعی تاثیر عمیقی بر هنر و تجارت عکاسی خواهد داشت.

کدام عکاسی برای آینده بهتر است؟

هوش مصنوعی بر آینده عکاسی تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت و شکی نیست که این فناوری هنر و صنعت عکاسی را در سال‌های آینده متحول خواهد کرد. عکاسان حرفه‌ای قادر خواهند بود از تکنیک‌های پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید تصاویر خیره‌کننده با دقت و کارایی بالا بهره ببرند. در عین حال، عکاسان آماتور نیز از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد که به آنها امکان می‌دهند بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت یا کارهای طولانی پس از عکسبرداری، تصاویر زیبایی خلق کنند.

باید گفت اهمیت کار عکاسان طبیعت با ظهور هوش مصنوعی کاهش نخواهد یافت و همیشه مخاطبانی وجود خواهند داشت که از دیدگاه منحصربه‌فرد آثار این افراد لذت ببرند. اما به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی عکسبرداری صنعتی را دستخوش تحولات عمده‌ای خواهد کرد.

کدام عکاسی برای آینده بهتر است؟

هوش مصنوعی در خدمت عکاسان

بنابر گزارش‌ها، به زودی تقاضای برای عکاسانی که بدانند چگونه می‌توانند از هوش مصنوعی در عکسبرداری صنعتی استفاده کنند، افزایش خواهد یافت. بدین‌ترتیب اولین کسانی که یاد بگیرند چگونه این کار را انجام دهند، می‌توانند شرایط مالی بسیار خوبی داشته باشند. تولید تصویر نمادین یک هنر است و دوربین فقط یک ابزار برای انجام این کار است. اگر ابزار جدیدی بتواند به شما کمک کند تصویری خیره‌کننده ثبت کنید، چرا نباید یکی از اولین کسانی باشید که از آن استفاده می‌کند؟

با این حال، مهم است که پیامدهای اخلاقی استفاده از فناوری‌های عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز در نظر بگیریم و اطمینان پیدا کنیم که به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته می‌شود. با بررسی دقیق و تدابیر مناسب، هوش مصنوعی می‌تواند دنیایی از امکانات را برای عکاسان در تمام سطوح باز کند. آینده برای صنعت عکاسی روشن به نظر می‌رسد و هوش مصنوعی در آینده تاثیری باورنکردنی بر آن خواهد داشت.

ارسال دیدگاه