تفاوت دوربین فول فریم و کراپ | موارد اصلی تفاوت این دو دوربین

اندازه حسگر؛ تفاوت اصلی دوربین‌های فول فریم و کراپ

اندازه حسگر؛ تفاوت اصلی دوربین‌های فول فریم و کراپ

انتخاب بین دوربین‌هایی که حسگر فول‌ فریم یا کراپ دارند برای بسیاری از عکاسان تازه‌کار از نظر بزرگنمایی لنز و کیفیت خروجی تصویر بسیار مهم است. تفاوت ظاهری و اندازه سنسور این دو نوع دوربین‌، آن‌ها را به دو دسته فول فریم و کراپ یا برش خورده دسته‌بندی می‌کند. بسیاری از عکاسان دوربین‌های فول‌ فریم را خریداری می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر دوربین‌های دارای سنسور کراپ را ترجیح می‌دهند. این شرایط به‌معنی برتری کامل سنسورهای فول‌ فریم نیست. چرا که سنسورهای کراپ نیز نکات مثبت بسیاری دارند. در این مطلب از فلاشیران، به بررسی تفاوت دوربین فول فریم و کراپ می‎پردازیم.

تفاوت دوربین فول فریم و کراپ بنابر مشخصات آن‌ها

سنسور فول فریم یکی از گران‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سنسورهای دوربین است که ابعادی برابر با فیلم سلولوئیدی 35 میلی متری دارد. این سنسور دارای فاصله کانونی کوتاه‌تری است که می‌تواند تصویر حاصل را نرم‌تر از سنسورهای دیگر ضبط کند. از این رو، برای عکاسی در فضاهای باز بهترین گزینه موجود است.

اولین تفاوت دوربین فول فریم و کراپ در ابعاد حسگر تصویر آن‌ها است. به این معنی که ابعاد حسگر دوربین‌های فول فریم 40 تا ۵۰ درصد بزرگ‌تر از حسگر کراپ است و محدوده دینامیکی گسترده و کیفیت بالایی دارد. همچنین مقاومت در برابر نویز در ایزوهای بالا یکی دیگر از ویژگی‌های سنسور فول فریم است. مهم‌ترین تاثیر اندازه سنسور بر روی عکس، مربوط به بزرگنمایی تصویر خروجی است. در ادامه تفاوت دوربین فول فریم و کراپ را از نظر فاصله کانونی، میدان دید و عملکرد در نور کم بررسی می‌کنیم.

تفاوت دوربین فول فریم و کراپ بنابر مشخصات آن‌ها

فاصله کانونی باعث ایجاد تفاوتی مهم در بزرگنمایی می‌شود

مهم‌ترین تفاوت دوربین فول فریم با کراپ این است که دوربین‌های دارای حسگر کراپ‌ 1/6X نسبت به دوربین فول‌ فریم با لنز مشابه، ۶۰ درصد بزرگنمایی بیشتری دارند. مثلا اگر از سوژه‎‌ای با دوربین فول فریم که لنز ۵۰ میلی متر روی آن نصب شده است تصویربرداری شود، در دوربین مجهز به سنسور کراپ با لنز مشابه عکسی گرفته می‌شود که همانند تصویر گرفته شده با فوکال لنز ۸۰ میلی‌متر روی دوربین فول فریم است. در حالی است دوربین‌های مجهز به سنسور کراپ، به‌خاطر ایجاد بزرگنمایی ذاتی، برای تصویربرداری از راه دور مثل عکاسی از طبیعت و یا حتی پرتره صورت کاربرد دارند.

میدان دید یا زاویه باز

دوربین‌هایی که حسگرهای فول‌ فریم دارند برای عکاسی فضای باز با لنز واید مثل عکاسی از طبیعت به حالت لنداسکیپ کاربرد دارند. همچنین در صورت استفاده از یک نوع لنز برای دوربین‌های فول فریم و کراپ این نکته مشخص می‌شود که از آنجایی‌ که دوربین‌های فول فریم سنسور بزرگ‌تری دارند، می‌توانند زاویه بازتری را نسبت به دوربین کراپ پوشش دهند.

عملکرد در نور کم

دیگر تفاوت دوربین فول فریم و کراپ در عملکرد آن‌ها در میزان نور محیطی کم است. دوربین‌های فول فریم عملکرد بهتری در نور کم نسبت به دوربین های کراپ‌دار دارند. دوربین‌هایی با حسگر فول فریم مانند دوربین سونی Sony a7r iii در ایزوهای بالاتر که هنگام نور کمتر استفاده می‌شوند، نویز کمتری وارد تصویر کرده و جزئیات را با دقت بیشتری در عکس ظاهر می‌کنند.

انواع دوربین‌های فول فریم و کراپ را از فلاشیران تهیه کنید

انواع دوربین‌های فول فریم و کراپ را از فلاشیران تهیه کنید

دوربین‌های فول فریم و کراپ در عین تفاوت‌هایشان، هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و از هر یک برای رفع نیازهای خاصی استفاده می‌شود. از این رو، عکاسان همواره باید قبل از خرید دوربین حرفه‌ای، به هدف و امکانات مورد نیاز خود توجه داشته باشند.

مجموعه فلاشیران با سابقه‌ای طولانی در زمینه فروش انواع تجهیزات عکاسی از جمله دوربین‌های حرفه‎ای و نیمه‌حرفه‌ای، شما را در امر خرید انواع دوربین‌ها و سایر تجهیزات تصویربرداری یاری می‌دهد. برای خرید یک دوربین حرفه‌ای و باکیفیت می‌توانید سری به صفحه‌ اصلی وب‌سایت ما و منوی دسته‌بندی بزنید.‌

ارسال دیدگاه